Gezonde tussendoortjes uit de supermarkt ?>

Gezonde tussendoortjes uit de supermarkt

We kunnen niet zonder tussendoortjes. De periode tussen 2 maaltijden in is vaak te lang. We lunchen om 12 uur op het werk. Om 18 uur moeten we nog door de file naar huis rijden waarna we eindelijk kunnen beginnen met het koken van het avondeten. Tegen de tijd dat we met ons bord op schoot voor de televisie zitten is het misschien al 20 uur.

Om het energiepeil op niveau te houden grijpen we rond de klok van vier dan ook vaak naar een tussendoortje. Het probleem van deze tussendoortjes is dat ze vaak rijk aan suikers, geraffineerde koolhydraten en verzadigde vetten zijn. Ze bevatten dikwijls meer calorieën dan een paar boterhammen. En dan hebben we het over van die handig verpakte tussendoortjes uit de supermarkt zoals de mueslirepen en de voorverpakte plakken ontbijtkoek. Deze zijn allemaal gigantisch rijk aan suikers en geraffineerde koolhydraten, maar het is zo makkelijk. Je legt ze zonder na te denken in het winkelwagentje en zonder na te denken eet je ze op.

Deze tussendoortjes zijn er vaak de boosdoener van dat we aankomen en te maken krijgen met overgewicht. Dit doordat we met deze tussendoortjes ongemerkt heel wat calorieën naar binnen werken. Deze tussendoortjes bevatten echter veel lege calorieën; calorieën welke wel vullen maar niet voeden. Voor onze gezondheid is het natuurlijk veel beter om in de supermarkt te kiezen voor tussendoortjes welke ons lichaam voeden. Door ons lichaam te voeden met gezonde voedingsstoffen hebben we minder calorieën nodig. Het lichaam zal niet vragen om meer eten wat het wel doet als we lege calorieën eten.

In dit artikel zullen we bespreken welke gezonde tussendoortjes je in de supermarkt kunt kopen. Tussendoortjes welke net zo makkelijk mee te nemen zijn als alle voorverpakte (ongezonde) tussendoortjes.

#1: Snoepkomkommertjes
Je gaat natuurlijk niet een hele komkommer meenemen naar je werk. Gelukkig kan je tegenwoordig van die handige kleine komkommertjes in de supermarkt kopen. Ze zitten verpakt in een handig emmertje. Dit emmertje zet je gewoon op je bureau en als je trek hebt dan snoep je er een komkommertje uit. Je kunt ze gewoon met schil en al opeten. Het mooie van komkommer is dat er vrijwel geen calorieën inzitten terwijl ze je wel vullen met gezonde voedingsvezels.

#2: snoeppaprika
Paprika is extreem rijk aan vitamine C en het mooie is dat je paprika net zoals komkommers in snack formaat kunt krijgen in de supermarkt. Het handige emmertje zet je gewoon op je bureau en klaar.

#3: worteltjes
Worteltjes hebben als voordeel dat deze wat meer calorieën bevatten vergeleken met komkommer en paprika. Als je er een paar eet dan heb je echt een voller gevoel en behalve een goede bron van vezels zijn het een goede bron van vitamine A.

#4: appels
Appels zijn altijd goed om als tussendoortje te nemen. Een appel bevat ongeveer 80 kcal, afhankelijk van hoe groot de appel is. Dit klinkt misschien veel maar het is een stuk minder dan een snack uit de supermarkt. Deze bevatten al snel honderden calorieën. Veel mensen zijn bang voor de suikers in fruit. Deze angst is echter niet terecht. Dit komt omdat de suikers in fruit maar langzaam worden verteert en de glucose langzaam aan het bloed wordt afgegeven. Dankzij de vezels worden de suikers uit fruit langzaam aan het bloed afgegeven. Zo laat een volkoren boterham de bloedglucose veel sneller stijgen dan een appel.

Het is gunstig als de bloedglucose langzaam stijgt. Hiermee wordt een piek in de insulinewaarden voorkomen. Insuline wordt gezien als het dik maak hormoon. Bij hoge insulinewaarden gaat het lichaam namelijk vet opslaan. Voor een goede gezondheid is het dan ook wenselijk dat de bloedglucose niet te hoog oploopt. Met fruit hoef je hier niet bang voor te zijn. De voedingsmiddelen welke de bloedglucose snel laten oplopen zijn de voedingsmiddelen met toegevoegde suiker en geraffineerde koolhydraten zoals het geval is bij veel voorverpakte tussendoortjes.

#5: noten
Wil je iets wat beter de honger stilt dan kom je uit bij noten. Iedere notensoort is gezond met uitzondering van pinda’s (dit zijn eigenlijk peulvruchten). Noten zijn een bron van voedingsvezels, deze zorgen voor een vol gevoel.
Noten zijn ook een goede bron van eiwitten. Noten bevatten veel essentiële aminozuren en voorzien het lichaam van de nodige bouwstoffen. Noten zijn bovendien een goede bron van essentiële vetzuren zoals omega 3 vetzuren. Omega 3 vetzuren beschermen het hart- en de bloedvaten. Bedenk wel dat noten door de vetzuren rijk zijn aan calorieën. Hou het daarom bij een handje per dag. Dit is genoeg om te profiteren van de gezondheidsvoordelen van noten.

#6: dadels
Snel energie nodig? Eet dan gedroogde dadels. Dadels zijn een cadeautje van moeder Natuur. Ze zijn rijk aan suikers en geven je weer de energie om er tegenaan te kunnen. Dankzij het gigantisch hoge percentage voedingsvezels in dadels worden de suikers niet te snel aan het bloed afgegeven. En dankzij deze voedingsvezels hou je de darmflora gezond. Twee vliegen in 1 klap!

#7: pure chocolade
Wie zei dat gezond niet lekker kan zijn? Pure chocolade is 1 van de meest gezonde voedingsmiddelen die je in de supermarkt kunt aantreffen. Dit dankzij de enorme hoeveelheid antioxidanten waaraan cacao rijk is. Voor het beste effect op je gezondheid kies je het beste de pure chocolade varianten. Hoe hoger het percentage cacao hoe beter het is.

#8: een gekookt ei
Een ei is gigantisch voedzaam. Het is de ultieme bron van essentiële aminozuren en leveren je lichaam tal van gezonde vetzuren, vitamines en mineralen. Omdat een ei zo rijk is aan eiwitten zorgt het ervoor dat je door het eten van een ei weer een voldaan gevoel hebt. Omdat eiwitten moeilijk te verteren zijn hou je ook nog eens een lange tijd dit volle gevoel.

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *