Online boodschappen doen in stroomversnelling ?>

Online boodschappen doen in stroomversnelling

Online boodschappen doen lijkt de komende jaren in een stroomversnelling te raken. Althans dat is wat verschillende food- en retailexperts verwachten. Waar we momenteel zo’n 400 miljoen euro uitgeven bij online supermarkten, is de verwachting dat dit in 2025 ruim 3,5 miljard euro is. Experts verwachten dan ook dat er de komende jaren honderden supermarkten gaan verdwijnen door de opkomst van online boodschappen doen. Ze zullen de concurrentie van online supermarkten als AH.nl, Jumbo.com en Picnic niet langer aankunnen. Ook de maaltijdbox-aanbieders als HelloFresh en Marley Spoon zullen naar verwachting hun deel van de boodschappenmarkt pakken. Kortom: Supermarkten zullen nog meer hun best moeten doen om hun onderscheidend vermogen te benadrukken. De rol van supermarkt zal de komende jaren waarschijnlijk ook veranderen. De supers zullen consumenten meer moeten inspireren op drukbezochte a-locaties. De grote boodschappen zullen naar alle waarschijnlijkheid steeds vaker online, via het internet worden gedaan.

Online boodschappen doen, welke aanbieders zijn er momenteel?

Op dit moment zijn Nederlandse supermarkten hard bezig met het inrichten van een krachtige webshop waar hun klanten alle boodschappen online kunnen doen. Albert Heijn, Jumbo, PLUS, Coop en Spar zijn hier al vrij ver mee. Stuk voor stuk bieden zij een zeer degelijke webshop waar je op je gemak alle boodschappen online kunt doen. Ook wordt er al enige tijd (tegen een kleine bijdrage) bezorgd aan huis. Deze servicekosten variëren tussen de 2,50 euro en 7 euro. Spar bezorgt bij orders boven de 50 euro helemaal gratis.

Een andere interessante speler die we zeker ook moeten noemen is Picnic. Picnic is een 100% online supermarkt. Dat betekent: Geen fysieke winkels, geen vakkenvullers, geen supermarktmanagers en geen kassamedewerkers. Picnic heeft alleen een mobiele applicatie. Klanten hebben deze App nodig om hun dagelijkse boodschappen te bestellen. Vervolgens worden de boodschappen op een vast moment in de week bij de klant thuisbezorgd. Je kunt dus niet zelf steeds een eigen bezorgdag en tijdstip kiezen. Dat past namelijk niet in het business model van Picnic. Picnic is op dit moment nog in de opstartfase. Consumenten in onder meer Amersfoort en Utrecht kunnen al online hun boodschappen doen en alles laten bezorgen. De komende maanden zal Picnic uitbreiden naar andere grote plaatsen als Apeldoorn en Almere. Het lijkt slechts een kwestie van tijd tot Picnic operationeel is in heel Nederland, en dat iedereen zijn/haar boodschappen online kan doen via de handige Picnic App.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *