Supermarktfolders bereiken 92% van de Nederlanders ?>

Supermarktfolders bereiken 92% van de Nederlanders

De papieren supermarktfolder is nog lang geen verleden tijd. Sterker nog: in het afgelopen jaar wisten de supermarktfolders liefst 92% van de Nederlanders te bereiken. Albert Heijn heeft de meest succesvolle papieren folder. Alleen de folder van Albert Heijn bereikte al 81% van de bevolking. Daarmee moet Albert Heijn alleen Kruidvat (82%) voor zich dulden. Blokker maakt met een bereik van 73% de top-3 compleet. Dit blijkt het het jaarlijkse onderzoek van TNS Nipo.

Interessant is het ook om te zien hoe goed online folders presteren ten opzichte van de fysieke folder. Het onderzoek van TNS Nipo toont aan dat 14% van de consumenten de folders alleen nog maar online bekijken. In Nederland zijn er tal van websites waar je alle (supermarkt)folders online kunt bekijken. Neem bijvoorbeeld supermarktfolders.com. Er is een opvallend verschil tussen de online lezers en de offline folder-lezers. De online lezers lezen minder vaak heel veel folders. Ook zijn de “online” lezers minder oud, en hoger opgeleid dan “offline” lezers. Het lijkt er op dat consumenten die online supermarktfolders bekijken, gerichter zoeken en specifiek de aanbiedingen van een bepaalde supermarkt bekijken. Offline folder lezers zijn veel breder georiënteerd en vinden het misschien wel leuk om een groot aantal verschillende folders te bekijken.

Folder zet aan tot het bezoek van de supermarkt

De folder is nog altijd een enorm belangrijk middel voor het genereren van traffic naar de supermarkten. 26% van de mensen die offline folders leest, wordt aangezet tot het bezoeken van een supermarkt. Bij de online lezers ligt dit percentage op 27%. De online folder werkt in dat opzicht dus minstens zo goed. Wij verwachten dat de online folder meer bekeken wordt door de vaste klant. Wanneer je altijd bij Dirk je boodschappen doet, zoek je online waarschijnlijk specifiek naar de folder (bijv. Dirk Folder week 47) en naar de aanbiedingen van Albert Heijn. Echter, mensen die papieren folders lezen staan ook veel meer open voor aanbiedingen van andere supermarkten. Als je de folder van Albert Heijn in je handen hebt, en je ziet die van de Lidl ook liggen, dan is de kans groot dat je ook snel even kijkt wat er bij de Lidl in de aanbieding is. De offline supermarktfolder is misschien wel een stuk laagdrempeliger dan de online supermarktfolder.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *